Totalbike bicikle i delovi za bicikle

Kako pripremiti bicikl za novu sezonu?

 

Proleće nam se polako, ali sigurno približava i donosi nam duže dane i lepše vreme. To znači da je vreme i da svoj bicikl probudite iz dubokog zimskog sna i počnete da ga pripremate za novu sezonu - osim ako niste jedan od onih hrabrijih biciklista kojima ni pola metra snega ne predstavlja problem.

 

1. Čišćenje bicikla

Kao što je slučaj i kod automobila, redovnim čišćenjem i održavanjem produžavate život svih delova bicikla. Prvi korak koji morate preduzeti pre samog postupka čišćenja je odmašćivanje pogonskih i svih ostalih elemenata na kojima su se nakupile masnoća i prljavština. Za to možete koristiti tečnost ili sprej za čišćenje lanca.

Napominjemo da je vrlo bitno ovaj korak uraditi detaljno, jer čistoća pogonskih elemenata direktno utiče na njihov kvalitet rada i životni vek. Najteže će biti odmastiti sam lanac, ali TotalBike i za to ima rešenje. Možete ga pogledati ovde

Kada ste odmastili sve delove, možete preći i na samo čišćenje. Najbolje bi bilo koristiti vlažnu krpu i šampon za pranje automobila, jer su obični deterdženti vrlo često previše abrazivni.

Nakon što ste detaljno očistili i osušili svoju biciklu, vreme je da pređete na podmazivanje. U tu svrhu koristite ulje za podmazivanje koje daje odlične rezultate na kiši i eventualnom nepredviđenom hladnom vremenu. Podmažite lanac, šiftere (prebacivače/ručice menjača), menjače, kočnice (na mestima gde se spajaju sa ramom), kao i sve ostale sklopove koji se pomeraju.

 

2. Provera kočnica

Kočnice regulišu brzinu kretanja, kao i zaustavljanje. Samim tim je ovaj korak i više nego bitan za bezbednu vožnju. Kontrolisanje brzine umanjuje mogućnost saobraćajnih nesreća, ali i omogućava manevrisanje tokom skretanja, vožnje uzbrdo i nizbrdo.

Prvo što morate uraditi je pregledati pakne. Kao i kod automobila, one se vremenom troše i tada ih treba zameniti. Takođe, proverite i da li se obe troše istom brzinom. Ukoliko je jedna pakna istrošenija od druge, zakočite ručicom kočnice i posmatrajte ih. Trebale bi celom svojom površinom da nalegnu na felnu u istom trenutku. Ukoliko se to ne dešava, vreme je da ponovo podesite kočnice. Njihovo rastojanje se reguliše pritezanjem ili otpuštanjem šrafova sa krstastom glavom, sve dok rastojanje ne bude simetrično sa obe strane točka. Idealno rastojanje je 2mm od same felne.

 

3. Provera kablova

Kablovi ili sajle se sastoje od čvste metalne žice u plastičnom kućištu i povezuju ručice menjača i kočnica sa samim menjačima i kočnicama. Složićete se da je vrlo bitno da budu funkcionalne i u dobrom stanju. 

Proverite da li je plastično kućište negde puknuto ili zarđalo, kao i to da li su sajle dovoljno zategnute. Ukoliko primetite da su oštećene ili istrošene, najbolje bi bilo da bicikl odnesete u servis, kako bi Vam oni zamenili kablove. Naravno, ukoliko znate kako, možete to uraditi i sami, ali to definitivno ne bismo preporučili onima koji nemaju iskustva.

 

4. Provera felni

Felne su zadužene da drže gume na mestu, ali i da obezbeđuju stabilnost pri vožnji. Bez njih se ni jedan bicikl ne bi pomerio iz mesta. 

Očistite ih krpom natopljenom sa malo alkohola i zatim proverite da li su negde oštećene. Nakon što ste to uradili, bicikl okrenite naopako i zavrtite točkove. Trebali bi da se okreću glatko i ikakvog trešenja. Ukoliko primetite da se ne obrću kao što bi trebalo, moguće je da postoji oštećenje na felnama. Takva oštećenja mogu izazvati neravnomerno trošenje guma i pakni, a samim tim i skratiti njihov životni vek. Takođe, može doći i do pucanja gume u toku vožnje, što Vas može dovesti u potencijalno opasnu situaciju. U tom slučaju, vreme je za zameni felni. Ipak, ukoliko felna nije oštećena, trebalo bi pritegnuti žbice. Više detalja o tome možete naći ovde.

 

5. Provera guma

Gume se nalaze oko felni i tu su da ih zaštite. Takođe, izvor su trenja sa zamljom i omogućavaju vožnju po raznim površinama.

Proverite da li su gume puknute ili pokidane na bilo kom delu. Nemojte zaboraviti ni deo sa strane koji ne dodiruje zemlju. Unutrašnju gumu možete proveriti tako što ćete je potopiti u vodu i pritisnuti. Pojava mehurića je siguran znak da je guma zaista oštećena. Ukoliko se dvoumite oko toga da li da zamenite gumu ili ne, radije se odlučite za zamenu. Nova guma nije skupa, ali je zato esencijalna za bezbednu vožnju.

 

6. Provera pogona

Pogon obuhvata pedale, lanac, lančanik i menjač, a bitan je jer je on zapravo zasužan za prenos energije koju generišu vaše noge na zadnji točak koji pokreće bicikl.

Ponovo bicikl okrenite naopako i zavrtite zadnji točak. Dok se vrti, promenite sve brzine. Prebacivanje lanca sa zupčanika na zupčanik bi trebalo da prođe glatko.  Pregledajte lanac, lančanik, menjač i kasetu. Upamtite da se manji lanac obično brže troši od većih. Takođe, imajte na umu da je to deo koji se najčešće menja.

 
Sada kada ste upoznati sa svim koracima, vreme je da se bacite na posao. Kako bismo Vam olakšali ceo proces, spremili smo Vam besplatan PDF vodič sa stavkama koje obavezno morate uraditi. Možete ga skinuti klikom na ikonicu ispod.
 
 
 
 
DOWNLOAD besplatnog vodiča