Totalbike bicikle i delovi za bicikle

Čišćenje i podmazivanje bicikle

Za razliku od gradskih vožnji po asfaltu, odlazak biciklom u prirodu izložiće Vašeg ljubimca mnogo težim uslovima eksploatacije. Prljavština, prašina, zemlja ili blato gotovo su neizbežna pojava i malo kada ćete se sa vožnje vratiti čistog bicikla. Iako su današnji  XC bicikli građeni uglavnom od aluminijuma i nerđajućih materijala otpornih na vodu i nečistoće, ipak pojedini mehanički skolopovi traže redovno održavanje i podmazivanje. Često pitanje koje početnici postavljaju je: kako očistiti biciklu?

Čišćenje bicikla možemo podeliti u tri faze: odmašćivanje, pranje i podmazivanje.

Prva faza podrazumeva odmašćivanje pogonskih elemenata bicikla i svih ostalih gde je došlo do nakupljanja masnoće i prljavštine. Za odmašćivanje je najbolje koristiti specijalna sredstva poput WD40 ili u jeftinijoj varijanti petrolej ili nafta.

Postupak odmašćivanja je jako jednostavan a podrazumeva nanošenje malih količina nafte pomoću četke na delove koje čistimo. Ovoj fazi posvetite dovoljno pažnje jer je čistoća pogonskih delova jako bitna za njihov vek trajnja i način rada. Odmašćivanje lanca je najkomplikovaniji deo ove prve faze. Ukoliko nemate tzv. kariku (karika pomoću koje se lanac može rastaviti bez ikakvog alata), onda preporučujemo detaljno čišćenje starom četkicom za zube i naftom. Ako pak možete rastaviti lanac, onda je najbolji metod mućkanje lanca u zatvorenoj posudi sa naftom, pri čemu se ovaj proces ponavlja sa novom čistom naftom i po nekoliko puta.

Napomena: prilikom odmašćivanja dobro vodite računa da nafta ne dođe do kočionih površina (rotori/obručevi i pakne) jer to može uzrokovati potpuno otkazivanje kočnica.

Drugi korak je pranje. Bilo bi dobro koristiti šampon za automobil (izbegavajte obične deterdžente koji deluju abrazivno), toplu vodu i slično. Zaista, voda pod pritiskom će efikano odstraniti nečistoće sa vašeg bicikla. Naravno, potrebno je obratiti pažnju na činjenicu da visoki pritisak ne prelazi 6 bara jer u protivnom može doći do oštećenja ležajeva u glavama. Ono na šta treba posebno obratiti pažnju jesu pokretni delovi bicikla gde se nalaze kuglični ležajevi. Iako su zatvoreni sklopovi, ipak je moguće jakim mlazom uterati čestice prašine u nable (osovina i prateći deo točka) i pogon (centralni deo na koji se pričvršćuju pedale). Većinu ostalih delova možete bezbedno očistiti vodom. Nakon pranja, bicikl osušite krpom koja ne ostvalja niti i ne osipa se.

Za podmazivanje možete koristiti vosak ili ulje. Vosak daje loše efekte na kiši i po izrazito hladnom vremenu, ali traje znatno duže. Nasuprot vosku, ulje traje kraće ali i bolje obavlja posao podmazivanja. Za podmazivanje vam može poslužiti i obično ulje za motorne testere (npr. Lancol) koje daje odlične rezultate. Ono je dovoljno dobro za podmazivanje, a nije toliko lepljivo i ne skuplja previše prljavštine. Radi lakšeg nanošenja ulja pokušajte nabaviti neku manju pumpicu ili plastičnu flašu poput onih kakve su se koristile za podmazivanje šivaćih mašina. Nakon što nanesete ulje na lanac, preporučujemo da višak ulja obrišete krpom.

Iako ne postoji striktno propisano pravilo, lanac bi dobro bilo nakon svake vožnje očistiti od blata. No, ako vozite po suvom vremenu bez blata, pranje nije neophodno. Standardni interval podmazivanja lanca je svakih 100-150 kilometara. Pored lanca, korisno je povremeno podmazati šiftere (prebacivače/ručice menjača), menjače, kočnice na mestima gde su pričvršćeni na ram, kao i sve ostale sklopove koji se pomeraju. Nekad je kapljica ulja dovoljna da eliminiše dosadno škripanje.

Održavanje bicikla je ključno za njegov dugovečan rad ali i vašu sigurnost. Stoga posvetite dovoljno pažnje i ovom segmentu kako bi bavljenje brdskim biciklizmom bilo što lepše i sigurnije.

Preuzeto:

Forgo Zoltan, glavni serviser

Capriolo News Broj 1., april, 2010.

Povezani tekstovi: