Totalbike bicikle i delovi za bicikle

Srednji pogon

Ovaj deo bicikla je u poslednjih nekoliko godina doživeo najveću evoluciju kada je pogonski deo bicikla u pitanju. Srednji pogon MTB-a se sastoji od osovine, leve i desne kurble koje se na osovinu navlače i u koje se šrafe pedale. Desna (pogonska) kurbla nosi lančanike (1 do 3 komada u zavisnosti od koncepta). MTB-a Od nastanka MTB-a 1977. kao najbolje rešenje korišten je sistem konusne četvrtke kao kraja osovine na koju se sa obe strane pomoću zavrtnja navlače kurble.

 

Krajem 90-ih, sa početkom primene sistema sa 27 brzina u takmičarskoj kategoriji MTB-a u upotrebu ulaze i 2 nova sistema osovina Octalinc i ISIS.

 

Octalinc je Šimanov patent te je nakon što je Šimano ovaj patent zaštitio ostatak proizvođača bio prinuđen sa se ujedini i počne sa proizvodnjom ISIS patrona. Oba sistema četvrtasti  presek krajeva osovine zamenjuje zvezdastim profilom koji je omogućio daleko veću izdržljivost i krutost kompletnog sistema. Praktično istovremeno sa octalinc-om Šimano patentira hollowtec sistem šupljih kurbli, što omogućuje daleko veću racionalnost u odnosu težine i krutosti kurbli. 2003. u primenu ulazi novi sistem hollowtec II, takođe Šimanov izum koji je bio praćen raznim manje ili više uspešnim varijacijama na temu ostalih proizvođača.

 

 

 

Hollowtec II predstavlja revoluciju u svetu srednjih pogona jer je njegovom pojavom krutost srednjih pogona i trajnost ležaja osovine drastično povećana, pri čemu je težina istog dodatno smanjena. Ovde je osovina koja je znatno većeg prečnika od osovina prethodnih sistema, veoma tankih zidova (odatle i naziv šuplja tehnologija druge generacije), direktno upresovana u pogonsku kurblu, te po prvi put osovina nije deo ležaja (patrone ili monobloka) već kurble. Ležaji pogona se zavrću direktno u ram i kroz njih se provlači osovina, koja se sa nepogonske strane fiksira u odnosu na ležaje pomoću leve (nepogonske) kurble. Ako se rešite za sklapanje custom made MTB bicikla, visoke klase i pri tome delove uzimate nove, iz prodavnice, treba da definitivno da obratite pažnju na dužinu kurbli. Ako kupujete polovan ili nov bicikl u fabričkom pakovanju uglavnom ćete biti osuđeni na standard, nešto što svima odgovara, a to je dužina kurbli od 175mm ili eventualno 170mm u kombinaciji sa velikim lančanikom od 48 zuba što je standard za treking bicikle. Duža kurbla vam daje veću polugu, ali i veći pređeni put noge za jedan obrt pogona, te su pogoni namenjeni za terensku vožnju gde je zahtevnost terena bitniji faktor od kilometraže za istu visinu vozača za 2 veličine (korak je 2,5mm (170;172,5;175;177,5;180mm)) veća od dužine na drumskim biciklima. Standardni broj zuba na velikom lančaniku kod MTB-a je 42-44, dok su preostala 2 lančanika uglavnom postavljeni kao 22 i 34. Velika razlika u broju zuba velikog lančanika u poređenju sa drumskim srednjim pogonima koji nose 49-53 zuba, a koja je neophodna radi mogućnosti prelaska preko visokih prepreka, nadoknađuje se činjenicom da najmanji lančanik na zadnjem točku MTB-a ima 11 dok je kod drumskih bicikala to 12 zuba.

 

Izvor: Serbiaoutdoor