Razlog je isti kao i kod automobila. Samo su ljudi često lenji da menjaju brzine kod bicikli jer uvek može jače da se stisne pedala :)
Menjanjem brzina radite dve stvari: olakšavate sebi vožnju i štedite opremu tj. ravnomerno koristite zupačanike.
Zamislite da sa automobilom krećete iz treće brzine, može, ali jako polako mic po mic a vremenom bi se ta treća brzina pokvarila...
Tako je i kod bicikla samo se bicikla ne ugasi :) Ako već imate bicikl sa brzinama pokušajte ih i koristiti pravilno. Produžićete vek zupčanicima, uštediti novac, a i penjanje na uzbrdicu će biti lakše.
U praksi bi to izgledalo ovako:
Recimo da se približavate raskrsnici gde je crveno svetlo. Pre samog zaustavljanja bi već trebali postaviti levi (prednji) menjač u prvu brzinu a zadnji (desni) u recimo petu. (U poređenju sa kolima to bi bilo izbacivanje iz brzine).
Kada se upali zeleno svetlo bez problema krećete iz pete brzine sa normlanim naporom nad pedalama. (Prva brzina u kolima).
Čim ste se malo zaleteli, levi menjač prebacujete u položaj 2. (Druga i treća brzina na kolima). Sada ste recimo u desetoj brzini. Ako osetite da brzo okrećete pedale prebacite zadnji menjač u položaj 6,7, ili 8 (To je kao četvrta brzina u kolima).
Ako se opet približavate semaforu ponovite korake sa početka uputstva.
Ovakav način vožnje zahteva malo veću koncetraciju i kordinaciju ali ako uspete sebe da nagovorite da probate, ne bi trebalo da zažalite.
Te ručice nisu tamo samo za ukras, imaju svoju namenu a to je da olakšavaju vožnju bilo da je otpor vetar ili uzvišenje.